Het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA) roept de Tweede Kamer maandag op om dat onderwerp controversieel te verklaren. RONA overhandigt de leden van de Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu woensdag een zwartboek, waarin de knelpunten op het gebied van veiligheid en leefbaarheid zijn vastgelegd. De aanleg van een nieuwe goederenspoorverbinding tussen Elst bij Arnhem naar het Twentse Oldenzaal maakt deel uit van het nationale Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS).
PHS moet bestaand goederenspoor ontlasten zodat er in de Randstad meer ruimte is voor personenvervoer. Het goederenvervoer vanaf Rotterdam wordt dan niet meer via Amsterdam geleid maar gaat via de Betuweroute naar Arnhem en via Elst richting Oldenzaal. RONA vertegenwoordigt 67.000 mensen. Het gaat om bewoners van huizen langs de IJssellijn (tussen Elst en Deventer), de Twentelijn (tussen Deventer en Oldenzaal) en de Twentekanaallijn (tussen Zutphen en Hengelo).