We kennen de bekende plastic patatbakjes met het extra vakje voor de saus. Elke dag gooien we alleen al in Nederland 19 miljoen plastic bekers en voedselverpakkingen weg die slechts één keer zijn gebruikt. Om de afvalberg te verkleinen en zwerfafval terug te dringen, voert de overheid maatregelen nu flinke maatregelen door om van hergebruik de norm te maken. De nieuwe maatregelen komen voort uit de Europese richtlijn Single Use Plastics (SUP) en hebben als doel de impact van wegwerpplastic op het milieu te verminderen en meer plastic te hergebruiken en recyclen.
Als je vanaf 1 juli eten of drinken afhaalt of laat bezorgen, ga je extra betalen voor wegwerpbekers en -bakjes die (deels) gemaakt zijn van plastic. Ondernemers mogen die niet meer gratis aanbieden. Ook zijn zij vanaf 1 juli verplicht om een herbruikbare optie aan te bieden. Dat kan op twee manieren: ondernemers vullen de beker of het bakje dat je zelf meebrengt of bieden een beker of bakje aan dat je weer terug kunt brengen. Van wegwerp naar hergebruik. Dat is beter voor het milieu én vanaf 1 juli óók voor je portemonnee.
Wat betekent dit voor de klant?
De kosten die je maakt voor wegwerpbekers en -bakjes met plastic staan straks apart op de kassabon vermeld. Zo zie je meteen hoeveel extra je betaalt. Als richtlijnen geeft de overheid mee:
€ 0,25 voor een beker
€ 0,50 voor een maaltijd (eventueel met meerdere bakjes)
€ 0,05 voor voorverpakte kleine porties groente, fruit, noten en portieverpakkingen voor bijvoorbeeld beleg en saus
De maatregelen komen voort uit de Europese richtlijn Single Use Plastics, die de impact van producten met plastic in het milieu wil verminderen.
Iedereen een eigen mok of bakje mee
Vanaf 1 januari 2024 wordt bij consumptie ter plaatse herbruikbaar servies het uitgangspunt. Denk aan de afwasbare mok op kantoor en herbruikbare of hoogwaardig recyclebare bekers en bakjes op festivals en evenementen.
Wat vinden de ondernemers ervan?
Horecazaak Robby’s Snacks uit Raalte weten nog niet de juiste manier om dit werkbaar te maken. “We bereiden bijvoorbeeld milkshakes vaak van tevoren, als er meer besteld wordt is dat efficiënter. Dat gaat dus vertraging opleveren in het proces. En hoe moet dat dan als iedereen een eigen beker mee gaat nemen? Dat is een heel logistiek vraagstuk. Ook denken we ook na over hygiëne. Is een beker niet schoon en wordt iemand ziek, wie zijn verantwoordelijkheid is het dan? Bovendien weten we nog niet welk materiaal het meest geschikt is. Bakjes van bamboe zijn stevig maar erg kostbaar. Dan moeten we zoveel doorberekenen dat klanten wel afhaken en dat willen we ook niet,” aldus de medewerker.
Horecaonderneming Plein7 in Raalte verkoopt o.a. sushi dat veelal in grote plastic verpakkingen wordt aangeboden. Zij geven aan hierover nog niet te hebben nagedacht of informatie van de overheid te hebben ontvangen hierover.
Informatie over wat de nieuwe regelgeving per 1 juli 2023 betekent voor ondernemers is te vinden op minderwegwerpplastic.nl.
Ga voor meer info naar www.Salland1.nl
Powered by WPeMatico