We kennen de bekende plastic patatbakjes met het extra vakje voor de saus. Elke dag gooien we alleen al in Nederland 19 miljoen plastic bekers en voedselverpakkingen weg die slechts één keer zijn gebruikt. Om de afvalberg te verkleinen en zwerfafval terug te dringen, voert de overheid maatregelen nu flinke maatregelen door om van hergebruik de norm te maken.
Veranderingen per 1 juli
Als je vanaf 1 juli eten of drinken afhaalt of laat bezorgen, ga je extra betalen voor wegwerpbekers en -bakjes die (deels) gemaakt zijn van plastic. Ondernemers mogen die niet meer gratis aanbieden. Ook zijn zij vanaf 1 juli verplicht om een herbruikbare optie aan te bieden. Dat kan op twee manieren: ondernemers vullen de beker of het bakje dat je zelf meebrengt of bieden een beker of bakje aan dat je weer terug kunt brengen. Van wegwerp naar hergebruik. Dat is beter voor het milieu én vanaf 1 juli óók voor je portemonnee. Maar wat betekent dit voor klant en ondernemer?
Bedrag aan plastic op de bon
De kosten die je maakt voor wegwerpbekers en -bakjes met plastic staan straks apart op de kassabon vermeld. Zo zie je meteen hoeveel extra je betaalt.
Iedereen een eigen mok of bakje mee
Vanaf 1 januari 2024 wordt bij consumptie ter plaatse herbruikbaar servies het uitgangspunt. Denk aan de afwasbare mok op kantoor en herbruikbare of hoogwaardig recyclebare bekers en bakjes op festivals en evenementen. Bij Robby’s Snacks in Raalte zijn er ook vraagtekens bij dit proces. Ondernemer Marita Harleman zit er niet op te wachten dat iedereen een eigen pannetje of beker meeneemt. “Je weet niet of het schoon is en het past gewoon niet eens in onze keuken” Ook zijn de kosten voor recyclebaar materiaal aanzienlijk. “Het kan voor ons financieel niet uit, zo vertelt een van de medewerkers van de populaire patatzaak uit Raalte aan Salland1.
Kevin Visser, de jonge enthousiaste eigenaar van snackbar “De Oaverkante” in Wijhe wil graag meewerken aan het bewustzijn van klanten maar de uitvoerbaarheid is volgens hem ver te zoeken.
Vervroegd
“Het is gewoon een verdienmodel van de overheid,” zo zegt Kevin. “De nieuwe richtlijnen zouden per 1 januari 2024 ingaan, maar ze hebben het vervroegd naar 1 juli en zo blijven veel ondernemers met ingekochte, plastic voorraden zitten. Mijn ingekochte plastic voor evenementen deze zomer moet ik dan ook weggooien en dat komt toch ook in het milieu terecht? Daar zit nog aan vast dat we de administratie ernaar moeten inrichten. Dat is bij ons gelukkig al geregeld. “Maar het lijkt erop dat de overheid hun probleem bij ons neerlegt en dat vind ik niet juist, aldus de jonge ondernemer”
Lees verder onder de foto
Papieren puntzak
De klanten in de zaak volgen het gesprek en vinden dat de gewone puntzak patat gewoon terug moet komen, probleem opgelost toch? Maar Kevin wijst dan op het verpakken van snacks zoals de gehaktbal. “Daar krijg je smurrie van in een zakje of een kartonnen bakje, want het komt rechtstreeks uit het vet. Dat is organisatorisch niet haalbaar en dáár hebben ze in Den Haag niet over nagedacht,” zo zegt hij.
Bewustwording, maar niet in het nadeel van de ondernemer
Het gaat in het algemeen om bewustwording. En daar is Kevin het helemaal mee eens. “De plasticberg moet verminderen, maar de uitvoerbaarheid, daar moeten we het over hebben. Het probleem moet niet verschuiven naar de ondernemer. Vanmiddag hebben we hier weer een groot evenement met veel afname van patat en snacks. Wij zijn al overgestapt op speciale bekers, die zijn recyclebaar. Maar wij moeten nog uitzoeken bij welke afvalverzamelaar we deze gaan aanbieden. Er komt toch heel wat extra werk bij kijken.”
Informatie over wat de nieuwe regelgeving per 1 juli 2023 betekent voor ondernemers is te vinden op minderwegwerpplastic.nl.
Ga voor meer info naar www.Salland1.nl
Powered by WPeMatico