Samen met extra geld van ProRail is het financieel mogelijk om dit te realiseren. Wisselgeld voor ProRail is dan wel dat de spoorwegovergang in de Stationsstraat in Colmschate ook gesloten wordt. De bijdrage van 2,5 miljoen van ProRail wordt door Deventer Belang, Groen Links en SP koppelverkoop genoemd. Toch gaat het belang van doorstroming van verkeer uit de Vijfhoek voor.
Deze kans om de ondertunneling onder het spoor bij de Oostriklaan nu te regelen laat een meerderheid van de gemeenteraad dus niet liggen. Er komt dan nog wel een tunneltje voor de Stationsstraat in Colmschate terug. De kosten daarvoor bedragen 500.000 euro. Dit moet dan wel binnen het bestaande budget worden opgelost.
De insteek van Carlo Verhaar van GroenLinks dat de sluiting van de spoorwegovergang aan de Stationsstraat de weg vrij maakt voor een Haags besluit van staatssecretaris Mansveld (PvdA) tot het kopmaken van goederentreinen in Deventer hielp niet mee om het besluit dan maar niet te nemen. Volgens verantwoordelijk wethouder Rorink (CDA) is hier dan ook geen sprake van. De breed gesteunde motie is hier na te lezen.