Dit schrijft de Volkskrant zaterdag. De spoorbrug bij Eefde was aan de kant van Deventer niet goed verankerd. Monteurs van aannemer VolkerRail hadden eind 2011 aan de brug gewerkt, maar hadden volgens Prorail de bouwplaats verlaten zonder hun werk goed af te maken.
Ondertussen reden er wel honderden treinen in volle vaart over de brug over het Twentekanaal bij Eefde. Voor de nalatigheid van VolkerRail heeft ProRail de aannemer een boete van ruim 100.000 euro gegeven. In een reactie erkent VolkerRail de fout, maar stelt dat de veiligheid nooit in het geding in geweest, aldus de Volkskrant.
De zaak kwam aan het licht toen medewerkers van adviesbureau Apcon de fout ontdekten. Zij werkten voor ProRail aan een klus in de buurt en tipten ProRail over de in hun ogen ‘potentieel onveilige situatie’. ProRail nam daarop onmiddellijk maatregelen. Spoorwegmonteurs zouden niet verbaasd zijn over het incident. Volgens de krant wijten zij het incident aan het feit dat door de hevige concurrentie de vergoedingen voor onderhoudswerkzaamheden met tientallen procenten zijn gedaald.
Het prijsniveau zou nu zo laag zijn, dat de kwaliteit van het spooronderhoud eronder lijdt. De Volkskrant schrijft dat ProRail heeft erkent dat geld een te dominante rol is gaan spelen bij het aanbestedingen van onderhoudscontracten en heeft het bedrijf maatregelen heeft aangekondigd om de kwaliteit van het onderhoudswerk beter te waarborgen.