Uit onderzoek van TNO blijkt dat dit vrijwel zeker is veroorzaakt door het bezwijken van een draadstang aan de noordzijde van de hefdeur. Deze conclusie staat in het definitieve onderzoeksrapport naar de oorzaak van het incident. Rijkswaterstaat heeft bij het herstel van de sluisdeur de constructie verstevigd. Er zijn meerdere, sterke verbindingspunten aangebracht aan de sluisdeur.
Daarnaast zijn bij het herstel van de sluis de kabels en kettingen beter uitgelijnd waardoor de krachten van de kabels en kettingen gelijk verdeeld zijn. Ook is de constructie zodanig aangepast dat hij beter te inspecteren is.
Rijkswaterstaat heeft onderzocht of ditzelfde falen ook bij andere sluisdeuren kan optreden. Uit dit onderzoek blijkt dat dit niet het geval is. Het ontwerp voor de ophanging van de sluisdeur, dat een belangrijke achterliggende oorzaak is van het falen, is alleen bij sluis Eefde toegepast.
Sluis Eefde is de toegangspoort naar het Twentekanaal. Het Twentekanaal is een belangrijke vervoersader van en naar Lochem en Twente. Voor de economische ontwikkeling van de regio Twente is het belangrijk dat schepen in de klasse Va de havens in Hengelo, Enschede en Almelo kunnen bereiken.
Vorige maand heeft de minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) besloten om een tweede schutkolk bij sluis Eefde aan te leggen. De uitbreiding van de sluizen vermindert de wachttijd voor binnenvaartschippers. Daarnaast vormt een extra sluiskolk een uitwijkmogelijkheid voor het scheepvaartverkeer in het geval van stremmingen.