De provincie Overijssel, Regio Zwolle en Twente Board zijn teleurgesteld over het besluit van het Rijk om niet te investeren in nieuwe wegenprojecten, ondanks eerdere afspraken die hierover zijn gemaakt. Het Rijk heeft besloten om de aanpak van de N35 Wijthmen-Nijverdal ‘on hold’ te zetten.
Inzetten op onderhoud
Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat: “Wij willen ons richten op onderhoud van bestaande infrastructuur, zoals wegen, bruggen en sluizen. Volgens de regio zijn zowel investeringen in onderhoud als in nieuwe wegenprojecten noodzakelijk voor een goede bereikbaarheid en leefbaarheid, vooral gezien de grote woningbouwopgave in Overijssel.”
Afspraak worden niet nagekomen
Gedeputeerde Bert Boerman toont begrip voor de gevolgen van stikstof, prijsstijgingen en capaciteitstekort, maar benadrukt dat eerder gemaakte afspraken niet zonder toekomstperspectief opzij geschoven moeten worden. Hij haalt het voorbeeld aan van de N35, een belangrijke verkeersader tussen de economische topregio’s Zwolle en Twente.
“Het verbeteren van de doorstroming en verkeersveiligheid op deze weg staat al jarenlang hoog op de agenda. De provincie Overijssel heeft ruim twee jaar geleden afspraken gemaakt over de aanpak van de N35, waarbij zij zelf 100 miljoen euro zou bijdragen. Het terugdraaien van deze toezeggingen door de minister is voor de provincie onbegrijpelijk.
Bittere pil voor Raalte en met name Mariënheem
Deze mening wordt gedeeld door vertegenwoordigers uit de regio. Wethouder Ben Nijboer van Raalte noemt het besluit om de aanpak van de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal uit te stellen een bittere pil voor het bedrijfsleven, inwoners en met name de inwoners van Mariënheem. Zij zullen nu nog langer moeten wachten op een rondweg om Mariënheem en verbetering van de leefbaarheid.
Projecten in realisatiefase gaan wel door
Naast de N35 is ook de verbetering van het knooppunt A1/A35 in Overijssel voor onbepaalde tijd uitgesteld. Lobbywerk om de benodigde aanpassingen voor een betere doorstroming en verkeersveiligheid te realiseren heeft niet geleid tot de gewenste investeringen. Het vrijgekomen geld wordt nu gebruikt voor beheer en onderhoud van bestaande infrastructuur.
De projecten op het gebied van verkeersveiligheid en projecten die zich al in de realisatiefase bevinden wel door. Dit betekent ook dat de verbredingen op de N50 (Kampen-Zuid – Kampen) en de N35 Wierden-Nijverdal evenals de planstudie voor het knooppunt Raalte op de N35 doorgaan.