Het vernieuwde centrum van Raalte valt in de smaak. Inwoners van de gemeente geven de sfeer en beleving een 7,7. Dit was voorheen een 7,3. Dat blijkt uit het koopstromenonderzoek dat elke vijf jaar in Oost-Nederland wordt uitgevoerd.
De uitkomsten van het onderzoek geven inzicht in de waardering van en bestedingen in het centrum van Raalte en Heino.
Winkelcentrum Raalte
92% van de Raaltenaren doet de dagelijkse boodschappen in eigen dorp. De winkels met kleding, schoenen en huishoudelijke artikelen hebben ook een grote aantrekkingskracht op mensen van buitenaf; ruim een kwart van de bezoekers komt van buiten de gemeente.
Win- Winsituatie
Het aantal leegstaande panden is de afgelopen vijf jaar flink gedaald. Dit aantal (6%) is lager dan in andere dorpen en steden in Oost-Nederland (9%). Wethouder Breun Breunissen: “Dit zorgt niet alleen voor een aantrekkelijker winkelcentrum, maar ook voor meer banen en omzet voor de winkeliers en horeca. Een win-winsituatie. Daar mogen we trots op zijn!”
Winkelcentrum Heino
In Heino doet 86% van de inwoners de dagelijkse boodschappen in eigen dorp. Het winkelcentrum wordt gewaardeerd met een 8.
Creëren van meer sfeer
Het onderzoek toont ook aan dat er ruimte is voor verbetering van het groen en het creëren van meer sfeer. Wethouder Breun Breunissen geeft aan dat dit een bekend punt is. “We gaan hier samen met de winkeliers en Plaatselijk Belang Heino mee aan de slag. Er zijn al plannen voor extra groen, nieuwe bankjes en de aanpak van het 14 april-plein.”
Toerisme
Het onderzoek keek voor het eerst ook naar het effect van het toerisme op de omzet. “Toeristen geven jaarlijks €2,9 miljoen uit in onze winkels en horeca. Met onze vele evenementen, prachtige omgeving met vele fiets- en wandelpaden en ligging nabij de Sallandse Heuvelrug kan dit bedrag alleen maar groeien als je het mij vraagt”, aldus de wethouder.