Jumbo kondigde woensdag aan de prijzen van een groot aantal veel gekochte producten, waaronder Coca-Cola, te verlagen. Enkele kleinere ketens volgden gelijk. Volgens supermarktdeskundige Gerard Rutte kan ook Albert Heijn niet achterblijven. Hij verwacht dat het zal ‘werken als een olievlek’. Jumbo verlaagt de prijzen van ongeveer honderd A-merken. Daarmee zet het bedrijf, dat 120 winkels telt, naar eigen zeggen de aanval in op Albert Heijn en alle andere Nederlandse supermarktformules. De komende weken worden nog eens honderden producten in prijs verlaagd.
Dirk van den Broek en Nettorama lieten weten de prijzen van artikelen direct te hebben verlaagd tot op of zelfs onder het niveau bij Jumbo. ‘We waren al met veel artikelen goedkoper dan Jumbo. Bij producten waarbij dat niet zo was, is dat vanmorgen gebeurd’, zegt manager Johan Vial van Dirk van den Broek.
Albert Heijn en Super de Boer laten weten niet te reageren op de prijsverlagingen. ‘We streven er niet naar de allergoedkoopste te zijn’, aldus een woordvoerder van Albert Heijn. De marktleider mikt liever op een middenpositie in de markt en stelt prijzen wel bij te stellen aan gemiddelden. Ook Super de Boer en Schuitema (C1000) zeggen prijzen daar waar nodig bij te stellen. Rutte denkt dat Albert Heijn op termijn toch mee zal moeten met Jumbo. ‘Ze kunnen niet achterblijven. Meegaan is de enige manier zijn om Jumbo te stoppen.’ Bron: ANP.