Bron: NL Alert
Gisteren rond 12.00 uur verzond de overheid een NL-Alert testbericht. Met het testbericht ervaar je hoe het is om een NL-Alert te ontvangen bij een noodsituatie. Om NL-Alert te ontvangen moet je mobiele telefoon opgeladen zijn én aanstaan. Ken je mensen die het testbericht niet ontvingen? Bijvoorbeeld omdat hun mobiele telefoon uitstond? Bespreek dan hoe zij willen horen dat er een noodsituatie is. Zo weet je zeker dat zij dan ook op de hoogte zijn.
Het alarmmiddel NL-Alert waarschuwt en informeert je bij noodsituaties. Ontvang je een NL-Alert? Lees dan direct het bericht, kom in actie en informeer anderen.
Laad ‘m op en laat ‘m aan
Je ontvangt NL-Alert op je mobiele telefoon. Om NL-Alert te ontvangen moet je telefoon opgeladen zijn en aanstaan. Als je een NL-Alert binnenkrijgt, hoor je een doordringend alarmgeluid. Dit klinkt anders dan een normaal berichtje. Je ziet het NL-Alert gelijk op het beginscherm van je mobiele telefoon.
In onderstaand filmpje zie je hoe je een NL-Alert kunt herkennen:
https://manage.pressmailings.com/click/?id=52954265&url=393879&signature=RunlnlKSM5unUlrkEvJZelS_kYQ
Maak afspraken
Ken je mensen waarvan je weet dat zij geen mobiele telefoon hebben? Of dat hun mobiel niet altijd aanstaat? Bespreek dan hoe zij willen horen dat er een noodsituatie is. Misschien kan je afspreken dat je hen via de vaste telefoon belt. Zo heeft iedereen direct informatie bij een noodsituatie. Dat is wel zo veilig.
Zo werkt NL-Alert
Tijdens een noodsituatie bepaalt de lokale veiligheidsregio in welk gebied het NL-Alert uitgezonden wordt. Dit is afhankelijk van wat er aan de hand is. En van bijvoorbeeld de wind. Zelfs als je kilometers verderop woont, kan een gevaarlijke rookwolk met giftige stoffen zo je woonplaats bereiken. Ben je verbonden met een zendmast die bereik heeft in het getroffen gebied? Dan ontvang je het NL-Alert.
NL-Alert is gratis en anoniem, je telefoonnummer blijft onbekend. Je ontvangt NL-Alert ook als het mobiele netwerk overbelast is. Naast NL-Alert op je mobiel is NL-Alert ook te zien op steeds meer digitale reclameschermen en reisinformatieschermen in het openbaar vervoer.