Nederlanders gokken online meer dan voor de openstelling van de markt was verwacht. Vooral jongvolwassenen zijn relatief veel actief op goksites. Dat blijkt uit cijfers die toezichthouder de Kansspelautoriteit verzamelde, een jaar nadat de markt voor online gokken in Nederland is opengesteld. In de eerste helft van het jaar werd 486 miljoen euro vergokt.
WK voetbal doet omzet gokken stijgen
Mogelijk komt het bedrag over heel 2022 boven het miljard uit, aangezien er steeds meer gokbedrijven actief zijn en het WK voetbal nog moet plaatsvinden. Dat evenement trekt veel sportgokkers aan. Voor het opengaan van de markt was er gerekend op ongeveer 800 miljoen euro aan jaarlijkse omzet.
Er zijn 563.000 actieve accounts waarmee wordt gespeeld. Uit de cijfers blijkt dat jongvolwassenen tussen de 18 tot en met 23 jaar bovengemiddeld actief zijn. Ruim een op de vijf accounts is van een jongvolwassene. Iedereen kent die irritante reclame wel, die van jajajaja. Het lijkt onschuldig, maar dat is het niet, vooral bij jongvolwassenen kleven er risico’s op verslaving.
In de wet die online gokken mogelijk maakt, is juist afgesproken om jongvolwassenen zo veel mogelijk te beschermen, om een eventuele verslaving te voorkomen. Zo mogen reclames niet op jongeren worden gericht.
Onderzoek naar gokgedrag bij jongeren
René Jansen, voorzitter Kansspelautoriteit, vindt dat er onderzoek moet worden gedaan naar het grote aantal jongvolwassenen die online gokken. “Er is een oververtegenwoordiging van deze kwetsbare groep en dat moeten we goed in de gaten houden. Maar we hebben nog geen diepe inzichten hierin. Het is natuurlijk een online generatie die opgegroeid is met internet, veel meer dan andere generaties.” In het rapport is een complete analyse te vinden van de Nederlandse kansspelmarkt op het gebied van brutospelresultaat (BSR), aantal spelersaccounts, kanalisatie, speelgedrag, verslaving(spreventie), en reclames te vinden.
“Enquêtes wijzen uit dat circa 10 procent van volwassen Nederlanders incidenteel of vaker deelneemt aan een online kansspel. Dit cijfer lijkt aan de hoge kant in vergelijking met het totale aantal spelersaccounts. Zelfs onder de -onwaarschijnlijke- aanname dat iedere speler maar één spelersaccount heeft, heeft maximaal negen procent van de volwassen bevolking een account bij een legale aanbieder. Alles overwegend lijken de enquêtes het aantal spelers licht te overschatten.”Monitoringsrapportage Kansspelautoriteit
Schatkist
Toen de markt openging, waren er tien bedrijven met een vergunning, inmiddels zijn dat er 22. Waarschijnlijk komen er de komende maanden nog enkele bedrijven bij. De gokkers leveren de Nederlandse schatkist extra geld op. In de eerste zes maanden van het jaar kwam er bijna 400 miljoen euro aan kansspelbelasting binnen. Dat is 300 miljoen meer dan een jaar eerder. In het rapport is een complete analyse te vinden van de Nederlandse kansspelmarkt op het gebied van brutospelresultaat (BSR), aantal spelersaccounts, kanalisatie, speelgedrag, verslaving(spreventie), en reclames te vinden.
Geen ongerichte reclame meer
In de loop van het jaar zijn de regels voor gokbedrijven aangepast. Ze mogen geen reclame meer maken met bekende Nederlanders. Vanaf volgend jaar mag er geen ongerichte reclame meer worden gemaakt. Dat betekent dat er een einde komt aan gokreclames op radio en tv.
Ook op sportshirts moet de reclame verdwijnen, maar lopende contracten mogen worden uitgediend. Veel goksites hebben jarenlange contracten met bijvoorbeeld voetbalclubs afgesloten waardoor de merken voorlopig nog op shirts te zien zijn.