Het CBR Zoekt nieuwe examinatoren

Het CBR is getart met een landelijke campagne om nieuwe examinatoren te werven. De komende jaren heeft het CBR jaarlijks enkele tientallen nieuwe examinatoren nodig, vooral voor het afnemen van het examen B, het autorijbewijs. Net als in veel sectoren heeft ook het CBR te maken met vergrijzing en gaan er veel examinatoren met pensioen.

Meteen in dienst
Het CBR geeft aan dat deze opleiding vier maanden duurt en gelijkstaat aan een mbo-4 opleiding. Wie examinator wil worden moet minimaal tien jaar z’n rijbewijs hebben. Na de opleiding, een mix van theorie en praktijk, gaat de examinator met een coach in de praktijk aan de slag om examens af te nemen. Al tijdens de opleiding komt een examinator in dienst van het CBR, dat behalve de opleidingskosten dan ook het salaris voor rekening neemt.

Duizendpoot
Als examinator is geen dag hetzelfde en is elk uur een nieuw avontuur. Een examinator is een duizendpoot. Hij of zij bezit een uitzonderlijke dosis inlevingsvermogen, communicatieve vaardigheden en besluitvaardigheid. Ook weet een examinator kandidaten op hun gemak te stellen en te motiveren om het beste uit zichzelf te halen. Deze vaardigheden komen ook van pas om de uitslag op een heldere en respectvolle manier mee te geven. Ook als een kandidaat is gezakt, zodat hij of zij gemotiveerd na een aantal extra rijlessen een nieuwe poging durft te wagen. https://www.youtube.com/watch?v=RQBHV2CMw6U

Niet gemakkelijk, wel boeiend
Er worden dus hoge eisen gesteld aan onze examinatoren, zegt algemeen directeur Alexander Pechtold. ’Veel mensen kunnen autorijden, maar niet iedereen is voor het vak van examinator in de wieg gelegd. Je moet analytisch, scherp en didactisch zijn, maar ook de kandidaat voldoende op zijn of haar gemak kunnen stellen. Van alle sollicitanten haalt maar een klein gedeelte de eindstreep.

John Hulshoff, zelf rijschoolhouder en voorzitter van een vereniging van bijna 50 rijscholen in Deventer en omstreken geeft aan dat van de 1000 kandidaten er maar 10 worden aangenomen en dit stelt hem niet bepaald gerust. “Dat de eisen pittig zijn, is aannemelijk, want we willen kwaliteit maar op deze manier lopen we vast. Vergrijzing was allang bekend bij het CBR. Twee geleden hebben wij een protestactie gehouden bij het CBR en helaas zonder resultaat. Wij vrezen voor de rijscholen en voor de leerlingen dat dit de volgende gevonden situatie is voor het CBR om wederom een excuus te vinden dat een examen aanvragen bij het CBR nog langer gaat duren. Een aanvraag duurt nu bijna 5 maanden duurt en dit willen we natuurlijk niet. Iets wat helaas ook al jaren gaande is en kennelijk de directie van het CBR niet bij machte is om hier ook maar 1 oplossing in te vinden. We moeten nu tegen geïnteresseerden zeggen dat het 5,5 maand duurt voordat ze kunnen starten met lessen. Velen vragen daarom alvast het rijexamen aan. Wat inhoudt dat wij helemaal niet zeker weten of de leerling er dan al klaar voor is, verzucht Hulshoff.

Oplossingen aandragen
Hulshoff geeft aan vooral in oplossingen te willen denken en niet meteen met de vinger richting het CBR te willen wijzen. Je kunt ook bij rijscholen navragen of instructeurs er iets voor voelen om examinator te worden, ze beschikken immers over flink wat ervaring. Nee, heb je, ja kun je krijgen, toch?

CBR woordvoerder Nanda Troost geeft aan dat de gesprekken goed verlopen met de rijschoolhouders en dat er samen naar oplossingen wordt gekeken. Onder andere ziet zij dat ook vanuit andere beroepsgroepen zoals politie en defensie interesse is voor dit vak en het feit dat het nu parttime ingevuld kan worden, echt bijdraagt aan de mogelijkheden om dit werk te gaan doen. Zij heeft goede hoop dat dit probleem wordt opgelost. “We zijn ons ervan bewust dat we veel vragen van mensen maar veiligheid en deskundigheid staat voorop, ” aldus Troost

Over Salland TV

x

Check Also

Presentatie door fysiotherapeuten bij MS-contactmiddag op 23 november

Contactmiddag voor mensen met MS (Multiple Sclerose) op zaterdag 23 november en ...