Een groen schoolplein is een plek met natuurlijk elementen als bosjes, bomen, planten, bloemen, struiken of takken. Het is een speelomgeving waar kinderen echt uitgedaagd worden te spelen in en met deze natuurlijke elementen. Basisschool Esmoreit in Luttenberg heeft zo’n groen schoolplein. Directeur Edwin Buse vertelt erover: “Op ons groene schoolplein kunnen kinderen echt ín de natuur spelen. Er is een heuvel met een waterpomp, bosjes waar je achter kunt verstoppen, een speeltoestel opgebouwd met houten stammen… noem maar op.”
Het schoolplein van basisschool Esmoreit was vroeger een groot stenen plein. Edwin: “We weten allemaal dat het klimaat verandert en dat regenbuien steeds heftiger worden. Het water moet de bodem in. Daarnaast vinden we het als school erg belangrijk dat onze kinderen uitgedaagd worden en ze in de natuur kunnen spelen. Het stenen plein hebben we dus omgetoverd tot een groen plein met planten, zandvlaktes en natuurlijke speelelementen.”
Intelligenties van het kind
“Op onze school werken wij vanuit de theorie van meervoudige intelligenties van het kind, zoals kijken, doen, taal, muziek of natuur. Toen een oud-leerling zei: ik kan zien dat de school van binnen veranderd is, maar van buiten nog niet’ zijn we gaan nadenken hoe we de intelligenties van een kind ook buiten kunnen waarmaken. We wilden zoveel mogelijk intelligenties laten terugkomen. Omdat ons schoolplein ook toe was aan een renovatie, zijn we hiermee aan de slag gegaan. Op ons schoolplein kun je nu doen en ontdekken, met water spelen of op een heuvel of bankje even terugtrekken. Naast ons schoolplein is een fietspad dat een 100 meter baan is geworden. Zo kun je echt zien en ervaren hoe lang 100 meter is.”
Verbindende plek in het dorp
“Het speel-leerplein, zoals wij het ook wel noemen, daagt de kinderen uit. Je ziet dat er anders gespeeld wordt dan op het oude plein. Kinderen van verschillende leeftijden spelen bijvoorbeeld door elkaar. Ook zie je dat het een speelplek is geworden voor in het weekend of na schooltijd. Er komen wel eens opa’s of oma’s langs met de kleinkinderen, of oudere kinderen die een potje spelen op het pannaveld. Onze school heeft veel hulp gekregen van sponsoren, Luttenbergers, vrijwilligers en bedrijven. Zo is het pannaveld door ouders en sponsoren voorzien van kunstgras. Zij vonden dat veiliger en hebben daarvoor de handen ineengeslagen. Het speel-leerplein is een verbindende plek in het dorp geworden.”