Ze houden krampachtig vast aan een bedrag van 8,1 miljoen per jaar, daar moet het ook de komende jaren met een compleet nieuw stadskantoor voor kunnen, dat was de belofte. Maar kloppen die cijfers van 8,1 miljoen per jaar wel, was dat niet een flink stuk lager? Op verschillende vragen van APB over deze cijfers blijft het college zich in nevelen hullen. Wel komen ze op de proppen met een overzicht van 2010, want daar vergelijken ze mee. Maar de jaren ervoor dan?
CDA is het eigenlijk volledig met APB eens en stelt dat het hele verhaal best 20% goedkoper moet kunnen. Maar de vraag blijft wat kost het nou echt, een stadskantoor exploiteren? Een meerderheid van de raad slikt deze 8,1 miljoen per jaar en vindt het allemaal prima.
Het college antwoordt: “Het is niet mogelijk om de begrotingen van de voorgaande jaren op regelniveau te vergelijken met de geraamde exploitatielasten van de nieuwbouw.” Vreemd toch, volgens zijn de kosten allemaal uit te draaien op de boekhoudafdeling van de gemeente. Woensdag neemt de raad een besluit over het voorlopig ontwerp en de kosten van 67 miljoen. In januari 2012 volgt dan het definitieve besluit over de bouw.
Draagvlak in de stad voor het nog te nemen besluit is er niet, gek he? Ach in 2014 nieuwe gemeenteraadsverkiezingen dan volgt de harde afrekening zullen we maar zeggen.