Bij het experiment wordt op de middenberm van de A1 tussen de aansluitingen Markelo en Lochem in de richting van Deventer een korte, extra rijstrook van ongeveer drie kilometer toegevoegd: de “golfbreker’”
Die moet op korte termijn files beheersbaar maken, de doorstroming verbeteren en de verkeersveiligheid vergroten. Dat heeft Rijkswaterstaat dinsdag gemeld. De proef heeft niet tot doel om het aantal files te verminderen
Voor het eerst wordt in Nederland het idee van een golfbreker in een proef gebruikt. De golfbrekers moeten vooral de zogeheten ‘filegolven’ tegengaan. Dat zijn korte files die niet op één plaats blijven, maar zich verplaatsen over de weg tegen de rijrichting van het verkeer in.
Dat fileverschijnsel ontstaat door een korte verstoring, bijvoorbeeld door een kortstondig incident, slecht zicht of een te langzaam invoegende auto bij druk verkeer.
Daarbij veroorzaakt een kettingreactie van hard remmende voertuigen een korte file. De ‘filegolven’ komen bijna dagelijks voor in de ochtendspits. Het deel van de A1 tussen Markelo en Lochem is in dit opzicht een beruchte plek. Een golfbreker waar tijdelijk auto’s op kunnen uitwijken, moet zo‘n golf tot stilstand brengen.
De aanleg van de golfbreker op de A1 vindt plaats tussen begin mei en half juli. Daarna kan hij in gebruik worden genomen. In het najaar verricht Rijkswaterstaat metingen om te zien of de proef is geslaagd. Daarna wordt besloten of de golfbrekers mogelijk op grotere schaal worden ingevoerd.