De aannemer BAM werkt weer aan het spoor in Olst. In opdracht van ProRail worden er werkzaamheden uitgevoerd om van de onbewaakte spoorwegovergang in de Oude Allee een bewaakte spoorwegovergang te maken.
Het werk liep dit jaar enige vertraging op omdat de overweg in een kwetsbaar natuurgebied ligt. Er is namelijk een EWP (Ecologisch Werkprotocol op van toepassing). – Dat biedt richtlijnen voor de omgang met beschermde flora en fauna binnen een bepaald gebied – Dit houdt in dat er dus maar in bepaalde periode van het jaar gewerkt mag worden.
Wandelrondje behouden
De gemeenteraad van Olst-Wijhe heeft in 2021 ingestemd met het plan om 187.500 euro beschikbaar te stellen voor de spoorwegovergang in de Oude Allee. Met dit besluit van de raad bleef het geliefde wandelrondje voor veel Olstenaren behouden en konden zowel landbouwvoertuigen als hulpdiensten gebruik blijven maken van de overgang. Het geld wordt gebruikt om de onbewaakte overgang om te bouwen naar een bewaakte overgang, een zogenaamde AHOB. Dat is de meest voorkomende spoorwegovergang van Nederland. (De afkorting staat voor Automatische Halve Overweg Boom).
In 2024 gaan de bellen rinkelen
Maar voorlopig is het nog goed oppassen geblazen bij het oversteken van de onbewaakte spoorwegovergang. Even geduld nog. Pas in 2024 (week 8 of 9) gaan de bellen rinkelen, de rode lampen knipperen en slagbomen omlaag als er een trein aankomt.
Treinbeveiliging
De treinbeveiliging op het traject tussen Zwolle en Deventer was aan vervanging toe. Er is hard gewerkt aan een nieuwe treinbeveiliging, zodat men ook in de toekomst een veilige en betrouwbare treindienst kan garanderen. In het eerste kwartaal van 2024 wordt het nieuwe systeem in dienst gesteld. En daarmee ook deze beveiligde overweg installatie in Olst.
Foto’s: Robert-Jan Leerink
Ga voor meer info naar www.Salland1.nl
Powered by WPeMatico