Ziekenhuizen in Nederland kampen jaarlijks met een groot aantal patiënten dat niet komt opdagen of hun afspraak te laat afzegt. Ook in Deventer is dit het geval en dat heeft gevolgen voor zowel andere patiënten als het ziekenhuis zelf. Dennis Tigchelovend, communicatieadviseur bij Deventer Ziekenhuis, geeft meer duidelijkheid over de situatie.
”Het is lastig om alles tot in details uit te pluizen”, legt Tigchelovend uit. ”Wij kunnen geen exacte cijfers vertrekken, omdat het tijdrovend is om alles tot achter de komma scherp te hebben. Wel kan er een grove schatting worden gegeven.”
No-shows
”Het percentage van de zogenoemde ‘no-shows’ voor polibezoeken ligt tussen de 2 en 3 procent op jaarbasis. Gedurende de afgelopen jaren is het percentage niet significant veranderd”, maakt Tigchelovend duidelijk. ”Het totale aantal polibezoeken in het jaar 2022 lag rond de 220.000.” Dit betekent dus dat er tussen de vier- en zesduizend patiënten niet zijn komen opdagen voor een afspraak.
Gevolgen
”Wanneer er ‘gaten’ ontstaat in de agenda van onze zorgverleners is dit jammer voor andere patiënten”, geeft de communicatieadviseur aan. ”Die moeten hierdoor namelijk onnodig langer wachten op hun afspraak. Iedere afspraak die op het laatste moment niet doorgaat, kan niet meer worden ingevuld door een andere patiënt. Daarnaast is het jammer van de tijd en middelen die we op dat moment beschikbaar hebben.” Volgens Tigchelovend ontvangt elke patiënt overigens meerdere afspraakbevestigingen, via e-mail, brief en/of SMS.
Oproep aan verhinderede patiënten
Dat een patiënt niet komt opdagen of de afspraak op het laatste moment afzegt, is erg vervelend en brengt dus gevolgen met zich mee. Desondanks wil Dennis Tigchelovend wel benadrukken dat het soms goed te begrijpen is: ”Er kunnen persoonlijke redenen zijn om last-minute een afspraak af te zeggen. Daarom willen we direct de oproep doen aan verhinderde patiënten om het ons te laten weten wanneer je eenmaal weet dat je niet kunt komen. Als ziekenhuis vinden we het belangrijk dat patiënten de veiligheid voelen om dit bij ons te benoemen, ze moeten geen drempel voelen. Dat valt ook binnen de vertrouwelijke band tussen het ziekenhuis en de patiënten: alles is bespreekbaar bij ons. Dus ook de wens om een afspraak af te zeggen of te verplaatsen.”