Het gaat niet goed met de markt. Minder kramen, minder aanbod en minder klanten. Maar hoe zorg je als markt dat je blijft bestaan? In Deventer en Hengelo hebben ze een totaal verschillende aanpak.
De zaterdagmarkt in Deventer is de afgelopen twee jaar met tien procent gekrompen. Er is niet per se sprake van vergrijzing van het publiek, maar wel van veranderend koopgedrag. Mensen kopen eten en misschien een bloemetje, maar veel non-foodkramen gaan eraan onderdoor.
Van vijf naar twee rijen kramen
Marktkoopman Peter Teunissen zag in zijn twintig jaar als marktkoopman dat de vrijdagmarkt in Deventer van vijf rijen naar twee rijen ging en hij verwacht dat die krimp verder doorzet.
Al twintig jaar staat hij met zijn gelijknamige bloemenkraam op de markt van Deventer. Vroeger waren er bijvoorbeeld tientallen meters aan kramen met stoffen, die zijn weg omdat mensen minder zelf kleding maken en stoffen online kunnen bestellen.
Professionele uitstraling
De markt heeft volgens Teunissen in die twintig jaar wel een veel professionelere uitstraling gekregen. Dat zie je alleen al aan zijn eigen kraam: die is totaal veranderd en nu veel aantrekkelijker.
Teunissen maakt zich vooral zorgen om het vinden van opvolging voor marktkramen. De jeugd ziet marktkoopman niet meer als aantrekkelijk beroep. “Die willen van 9 tot 5 werken en dan lekker naar huis. Dat kan niet op de markt.” ook zijn eigen opvolging is nog niet geregeld: “Maar ik zie wel hoe ik dat ooit ga oplossen.”
Meer willen weten? Kijk dan bij RTV Oost!
Powered by WPeMatico