We hebben nogal wat geldautomaten in de dorpskernen van Salland, soms wel van drie banken dicht naast elkaar. Maar we betalen steeds minder cash. Langzaam maar zeker zijn er daarom minder automaten nodig. Net als dat de telefooncel ooit uit het straatbeeld verdween.
Die veranderingen gaan altijd gepaard met bezwaren, van mensen die niet aan de verandering toe zijn, maar ook door onvoorziene zaken. De beweging van geldautomaat naar Geldmaat hield bijvoorbeeld in Olst-Wijhe de gemoederen zo bezig dat er tot in de raad vragen over kwamen. Samen met de Rabobank is voor die onvoorziene situatie een oplossing bedacht. Vanwege dat soort situaties is nog niet precies te zeggen wat het eindbeeld van Operatie Geldmaat is en vanwege corona is ook niet goed te zeggen wanneer de operatie klaar is. Inzet is wel dat de operatie slaagt.
Voor opinieinsalland reden de Rabobank uitleg te vragen wat er nu precies aan de hand is
Door de Rabobank
U ziet ze waarschijnlijk steeds vaker in het dorp: de nieuwe knalgele geldautomaten waar u uw geld kunt pinnen. Dit zijn de nieuwe geldmaten! Alle geldautomaten van ABN AMRO, ING en Rabobank maken plaats voor deze apparaten. Zo maken we contant geld voor iedereen, op een veilige manier, beschikbaar. We betalen namelijk steeds minder contant. Daarom neemt het gebruik van geldautomaten af. ABN AMRO, ING en Rabobank bundelen nu de krachten en werken samen met Geldservice Nederland aan een efficiënter, bankonafhankelijk netwerk van geldautomaten.
Wat gaat er precies gebeuren?
Vanaf begin 2019 hebben de drie banken hun automaten geleidelijk overgedragen aan Geldservice Nederland (GSN), die de geldautomaten al sinds 2011 voor hen beheert. De geldautomaten van ABN AMRO, ING en Rabobank maken langzaam plaats voor de geldautomaten van Geldmaat. Deze automaten verdelen we gelijkmatiger over Nederland zodat iedereen gemakkelijk geld kan blijven opnemen of storten. U ziet nu soms in een winkelgebied vijf automaten van de drie verschillende banken vlakbij elkaar staan. Op basis van het aantal transacties en bezoekers in het gebied kunnen bijvoorbeeld twee automaten ook voldoende zijn. De totstandkoming van het nieuwe geldautomatennetwerk gebeurt ook in dialoog met relevante belangenorganisaties. Hierbij staat gebruiksgemak voor de particuliere en zakelijke eindgebruiker voorop. Communicatie over het sluiten van geldautomaten vindt plaats via de automaten en wordt opgepakt vanuit Geldservice Nederland.
Wat betekent dit voor u?
- U houdt uw eigen bankpas
• Met elke bankpas geld opnemen bij Geldmaat
• U blijft klant bij uw eigen bank
• Alle automaten werken hetzelfde
• Zo vaak en zoveel geld opnemen als uw saldo en paslimiet toestaan
Rabobank aan huis
We merken nu dat sommige klanten, zoals kwetsbare ouderen, toch hinder ondervinden van het nieuwe geldautomatennetwerk. Omdat er bijvoorbeeld een automaat in de buurt verdwijnt. Zij kunnen daarom rekenen op extra service en ondersteuning. Zoals een speciale bankservice voor senioren waarbij mobiele thuisadviseurs worden ingezet die onze klanten op weg helpen en in sommige gevallen thuis bezoeken. Ook geven zij tips om financieel misbruik te voorkomen en tegen te gaan. Of de Rabo Geld Express waarmee we contant geld thuis afleveren. Op die manier proberen we de verandering in onze klantbediening voor kwetsbare groepen zo laagdrempelig mogelijk te maken. Ook stellen we vaste aanspreekpunten aan vanuit de bank voor contacten met lokale belangenorganisaties. Zo kunnen we regelmatig met elkaar in gesprek en blijven we op de hoogte van de behoeften van deze klantgroep.
Heeft u vragen of wilt u meer weten over bijvoorbeeld onze mobiele thuisadviseurs of Rabo Geld Express? Neem dat telefonisch contact met ons op via (0570) 50 85 55. Wilt u meer weten over de locaties van de nieuwe geldmaten en de planning? Neem dan eens een kijkje op geldmaat.nl.
Het bericht Van geldautomaat naar Geldmaat omdat we veel minder cash doen verscheen eerst op Opinie in Salland.
Ga voor meer info naar www.Salland1.nl