Al enige tijd wordt met inwoners, politie en organisaties in Olst gesproken over de verkeersveiligheid in het centrum. In kader van de actualisatie structuurvisie heeft ook de gemeenteraad op 16 februari 2015 het college gevraagd te zoeken naar verbetering van de verkeersveiligheid op de Kornet van Limburg Stirumstraat, de Jan Hooglandstraat en een gedeelte van de Aaldert Geertsstraat te Olst. Ook is aandacht gevraagd voor de omgeving van de spoorwegovergang. Uit de ongevalsregistratie van de politie en de verkeerstelmetingen blijkt dat er sprake is van een subjectieve verkeersonveiligheidsbeleving, maar voor de leefbaarheid is ook het gevoel van veiligheid van belang.
In het najaar staat onderhoud aan wegen in het centrum van Olst gepland. Door deze werkzaamheden te combineren kan tegen maatschappelijk aanvaardbare (geringe) kosten werk met werk worden gemaakt waardoor een aantal aanpassingen, die het gevoel van verkeersveiligheid vergroten, realiseerbaar zijn. Deze zullen in twee fasen uitgevoerd worden. Na een evaluatieperiode van twee jaar zal bekeken worden of de aanpak het gewenste resultaat oplevert.
Uitvoering fase 1;
• Verbreding rode fietssuggestiestroken op Kornet van Limburg Stirumstraat naar 1,50 meter;
• Behoud markeringen tussen rood en zwart asfalt;
• Aanbrengen markering “SCHOOLZONE” ter hoogte kruisingsvlakken watertorenstraat en Thorbeckestraat;
• Plaatsen van extra felgekleurde accentpalen bij de gemarkeerde schoolzones met adviessnelheden van 30 km;
• Werk met werk maken en vóór 1 september 2015 uitvoeren.
Uitvoering fase 2;
• Na twee jaar de maatregelen op de Kornet van Limburg Stirumstraat evalueren en dan een keuze maken voor verbreding van de rode suggestiestroken Aaldert Geertsstraat en Jan Hooglandstraat;
• Bij toekomstig (zeer) groot onderhoud aan riool of wegverharding grotere aanpassingen doen aan de doorgaande wegen in Olst, zoals verhoogde kruisingsvlakken of andere bestrating, voorrangssituatie wijzigen, alle markeringen verwijderen en 30 km per uur instellen.